Inspiration




Idag fick jag ett meddelande från utmärkta Boktipset.
För den som ännu inte gått med så säger jag bara: gör det. Du sätter betyg på böcker du läst, kan kommentera och se andra kommentarer och får tips på vad Boktipset tror att du tycker om. Även om sidan fortfarande är ganska ny och kämpar med diverse problem för att göra sidan bättre, så funkar den redan bra.

I alla fall. Maria Bengtsson med sidan Bokfreak hade läst min bok och blivit "omtumlad, snurrig och berörd". Hon ville gärna att jag skulle svara på lite frågor, så det gjorde jag såklart. Ska bli kul att se vad hon skriver om den sedan.

En av frågorna var hur jag fick idén till Bortom världen utanför. Det är såklart inte första gången jag får den frågan, och det är alltid lika svårt att svara på.
För jag har egentligen ingen aning om hur en idé kommer till. "Men, du måste väl fått din inspiration någonstans ifrån" plirade en vän. "Erkänn då!"
Men nej, jag vet inte. Kanske är det ett hopkok av minnen, av nyhetsinslag, av böcker man läst, av samtal man snappat upp? Som drömmar, fastän man är vaken.
Idén som kom till den här boken var en bild av en kvinna särar på ett barns tår och tvättar bort gruset. På något sätt var flickan fast, det visste jag, och att det var mörkt och rått där hon var.
Men jag tänker på en idé mer som en känsla, en stämning som man vill få fram. För alla detaljer, alla konkreta händelser och bikaraktärer, ja, dem måste man faktiskt arbeta fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0