Synonymer



80 sidor in i min gamla Humla! Ja, och här känner jag att jag måste göra en lite större förändring. Inte stor, men större. Allt handlar egentligen om att förtydliga, utan att bli övertydlig. Låta saker ta längre tid, utveckla sig och inte stressa. Låta känslor växa fram så att man förstår karaktärerna.



Den här helgen är jag bara hemma och kurerar mig genom att ta det riktigt lugnt. Inte särskilt kul kanske, men på måndag ska jag på jobbintervju nummer två för en tjänst som teknisk skribent på Volvo här i stan. Och då kan man inte sitta där och snora och nysa och vara febrig. Är redan mycket bättre, så chansen att jag redan imorgon ska vara kry och kan dansa med tjejerna är STOR - ja, så gott som hundraprocentig.



Inser när jag läser igenom min Humla (igen) att jag skulle kunna peta med texter hur mycket som helst.
Jag älskar att fundera på om jag ska ha en punkt . ett komma , eller ett semikolon ; (semikolon är för övrigt mitt nya älsklingstecken).
Eller att hitta den bästa synonymen till bulta (banka, dunka, klappa, slå eller varför inte pulsera). Här är förövrigt synonym.se en ovärderlig resurs för alla som då och då drabbas av minnesförlust. 
Eller att skriva svarthet istället för mörker bara för att jag tycker att det ger en annan känsla.

Vissa ord är ju bara underbara:   synnerligen   bortom   annorlunda   närmre   vattenpuss   alldeles   

Andra ord skulle jag också vilja lägga till det svenska språket.
Skjuva till ecempel. Jag skulle ju kunna använda det, men risken är att bara skaraborgarna skulle förstå mig. Skjuva används ungefär likadant som skjuta. Man kan tillexempel skjuva ett bord över golvet. Men där skjuta är mer allmänt så ger skjuva en antydan om ett motstånd mellan två ytor, ett ljud.


Är inte språket underbart så säg!


Nu ska jag nörda ner mig i några sidor till innan jag slår på teven och låtsas att jag också har chansen att vinna en miljon kronor.

Kommentarer
Postat av: Anneli H

Visst är det härligt med ord! Vad bra du skriver. Har aldrig tänkt på att "skjuva" inte är ett vedertaget ord utan endast dialektalt men när jag tänker på att stava det inser jag att jag aldrig skrivit ordet bara "talat" det. Intressant! Skjuva, skjöv, skjuvit.. :))

2010-04-12 @ 19:06:46
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Stefan

Ytterliggare ett synonymlexikon: http://www.synonymord.se

2010-09-05 @ 11:20:56
URL: http://www.synonymord.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0