Snö och Återblick del 2




Igår gick jag på en kvällspromenad i snön. Ett par decimeter vit, fjäderlätt nysnö runt fötterna. Helt underbart!

Bäst jag gick och njöt började jag fundera på varför jag tycker om snö så himla mycket.

Svaret?
Den är onödig! Den enda meningen med snö, som jag vet om alltså, är att ha roligt med och i den: göra snögubbar och snöänglar, åka pulka och skidor. Som ett enda stort nöjesfält, skänkt från ovan. 
Dessutom är den vacker. Trädgrenar går från kala och nakna träd till glittrande och gnistrande. Trädmattan förvandlas från en brungrön röra till ren och skummande grädde. 
Snacka om extreme make over.


Tillbaka till återblicken:
Eller förresten, först tillbaka till gymnasiet och andra ring.
Där vann jag nämligen min första skrivartävling med novellen Hallonkyssar.
Jag skulle gärna lagt ut den här så att ni alla fick se hur det började, så att säga (jo, faktiskt). Men den har kommit bort, någonstans mellan alla datorer.

Någonstans här skickade jag också in en novell till P3. Den novellen hette Regnvåta nätter. De läste upp den, dramatiserad och allt.

Så vi går raskt tillbaka till 2003, vita mössor och sur champagne.
I augusti åkte jag tillsammans med Annavännen till Norge, Gol och Storefjell Högfjällshotell för att arbeta som servitris. Efter en kul tid med massa tokiga fester, otaliga vikta servetter och ett antal missöden med vin och öl alltför nära gästernas finkläder hade jag fått nog. Vid jul åkte jag hem till Töreboda.

I januari började jag och samma Anna en kurs i Kreativt skrivande i Skövde. Så mycket skola var det väl inte, men desto mer studentliv. Det var kul att komma igång och skriva igen också. Slutuppgiften i kursen var en lite längre novell. Min hette Komma närmre. Den skickade jag in till Lilla Augustpriset och blev nominerad till priset. Vann gjorde jag inte, för det gjorde med Ester Roxberg med den här helt underbara dikten.

I januari 2005 åkte jag till Frankrike och den pyttelilla kommunen (500 invånare!) Montchaboud nära Vizille med sitt underbara chateau. Där var jag au pair till fem barn (jodå, det gick bra - oftast).

När jag kom hem började jag plugga Literature, culture and digital media i Karlskrona.

Efter drygt ett år insåg jag att det inte var rätt utbildning för mig. Istället började jag jobba som projektkoordinator på Ung Media. Kontoret var i Göteborg så en gång i veckan satte jag mig på tåget vid halv fem på morgonen och kom hem tillbaka vid tio på kvällen.

2007 blev jag utsedd till Lunar Talent, fick Marie Hermanson som mentor (läs Musselstranden och Värddjuret först om ni inte gjort det) och åkte på skrivarläger till Biskops Arnö.

Ja, sedan flyttade jag till Eskilstuna på hösten. Skrev och skrev och skrev och pluggade Textdesign. Det var grejer det! Tog examen i både Textdesign och Engelska 2009.

Flyttade hem till föräldrarna (som nu bor i Mariestad), sökte jobb. Ni som följt bloggen vet att jag också bodde två månader i Skåne (här).

Och nu flyttar jag om cirka en vecka till Eskilstuna igen för att få vara för mig själv igen. Förhoppningsvis hittar jag snart ett jobb, annars har jag en hel del annat småplock på gång.



Nu blir det snart Halv åtta hos mig. Det enda jag tittar på just nu. Sen ska jag ut i snön igen.

Kommentarer
Postat av: Madde

Kära nån vad du har hunnit med mycket! Bra liv!



Jag måste till sthlm din inflyttningshelg tyvärr. Vi ska fira mormor och morfar som har fyllt 85 och 90. Men nu har vi ju en massa helger och dagar att umgås :) Vet inte det där med fjärilskön riktigt. Tror man ser skillnaden på prickarna. Har inte tittat efter småsmåsmåsmå underliv :P

2010-01-29 @ 12:30:38
URL: http://detsajagkanske.blogg.se/
Postat av: Ester Roxberg

Tack fina Hedvig för att du nämnde och länkade till mig här. Jag följer din sida som ligger i mina favoriter. Kämpa på med skrivandet, trots att det är tråkigt och extremt pressande ibland, men vi måste skriva, vi som fått gåvan att få skrivartankar i huvudet måste skriva. Det är en plikt. Stor kram från kollegan.

2010-01-30 @ 19:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0